pondělí 8. července 2013

Aktivní dovolená na horách aneb týden v Les Deux Alpes – od Martina

Podle všech recenzí nevynechatelná lokalita pro “letní” lyžování, extrémní biking či after-ski aktivity. V hlavě mám podobné hodnocení tohoto francouzského lyžařského střediska a balím si náčiní na dvoutýdenní dovolenou na kole a lyžích. Netušil jsem, jak velká může vzniknout hromada, když se dá dohromady vybavení na lyže a kole. Nicméně v pozdních večerních hodinách nashromažďuji všechno potřebné do auta a jdu spát. Na ráno mám budíček na 6 hodinu.

Rychle snídám a myslím na více než 1 200 km dlouho cestu z matičky stověžaté do Savojských Alp. Trasy kolem 800–1 000 km se mi řídí docela dobře, pak už je ale každý kilometr znát. Nicméně cesta probíhá až na obvyklé “courání” v zemi čokolády docela dobře a kolem 18. hodiny přijíždíme do L2A. 
Nejvýš, kam se dalo dostat s kolem

Traily v této lokalitě jdou rozdělit na tři skupiny. Do té nejpočetnější počítám 4 traily a celkové délce přes 10 km, které lze charakterizovat jako lehčí, poměrně vyhlazené dráhy s klopenkami, lavicemi a skoky přes odvodňovací kanálky. Obecně se mi ale hodně rychle omrzely pro svojí stejnou koncepci a nerůznorodost. Je na nich hodně znát, že jsou šité stejnou jehlou. Dále jsou v lokalitě čtyři těžší traily, které mě docela bavily. Některé je ale poměrně složité nalézt či se na ně napojit. Navíc je znát, že je v podstatě nikdo nejezdí. Obě tyto skupiny trailů jsou dost poznamenané vyšší nadmořskou výškou s minimem vegetace.
Ta panoramata...
Ale jinak je vážně zima i na kole
Do poslední skupinky zapadá jeden trail vedoucí do vesničky Venosc, který je poměrně prudký a vede v sypkém terénu připomínajícím sopečné oblasti. Pro mě byl nejzábavnější, kombinoval zajímavé klopenky v prudkém svahu, skočky a pěkné výhledy. Navíc klesal do nejnižší nadmořské výšky, takže i mně tam bylo teplo.
Venosc gapík
Taky na Venosc
 Úplně jinou kapitolou pro mě ale bylo lyžování. Lyžoval jsem na několika ledovcích, ale na žádném na přelomu června a července. Žádný z ledovců, kde jsem byl, se nemůže tomu v L2A rovnat rozsahem. Tento dojem je navíc umocněný výrazně nadprůměrným množstvím sněhu. Celkově jsme na konci června lyžovali v nadmořských výškách mezi 2600–3600 m. n. m v prašanu s teplotami pod bodem mrazu. No, že já si nevzal to zimní oblečení.
Celkově je L2A jedinečné středisko k trávení aktivní dovolené. V rámci jednoho dne (a jedné permanentky) zde lze do 12.30 lyžovat, přes oběd jít do vyhřívaného bazénu a do 20.00 se vozit na sjezdovém kole. To vše v ceně 6denní permice kolem 160 eur. Nicméně na kolo jsou pro mě lepší a zábavnější lokality a nejsem si jistý, jestli příští rok nepojedu zase jinam.
Klasická trať
Černá – elite compétiteur :)
Černá elite
Černá elite